Monday, 28 December 2015

TAHAP PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN DI MALAYSIA


            Sejajar dengan perkembangan media sosial yang menjadi antara medium yang penting dalam bidang perniagaan maka perniagaan di Malaysia juga tidak terkecuali dalam memastikan media sosial sebagai salah satu cara dalam memperkenalkan,mengembangkan atau memasarkan sesuatu produk dalam perniagaaan.  Ini dapat dilihat apabila ramai penjual-penjual di atas talian muncul bak cendawan tumbuh baik secara sambilan atau tetap di dalam media sosial yang mempromosikan segala jenis perniagaan.  Ia menjadi medium paling mudah dalam menjalankan perniagaan kerana mengikut statistik seramai 12 juta  juta penduduk di Malaysia mempunyai Facebook tambahan pula rakyat Malaysia mempunyai purata jumlah rakan Facebook yang paling tinggi di dunia dan meluangkan masa paling banyak di laman sosial ini menyebabkan tahap penggunaan dalam perniagaan di Malaysia begitu pesat berkembang. Salah satu perniagaan yang berkembang dengan pesat kerana penggunaan media sosial ialah Zawara.

ZAWARA


Zawara merupakan perniagaan berkonsepkan fesyen muslimah yang anggun dan sopan.  Perniagaan  Zawara pada mulanya merupakan perniagaaan di atas talian yang telah bermula pada bulan Jun 2012.  Perniagaan ini telah diasaskan oleh seorang usahawan muda iaitu Dilla Abd Karim iaitu seorang lulusan universiti luar negara tetapi lebih berminat untuk berniaga dan telah  menjadikan media sosial sebagai medium dalam menjalankan perniagaannya.  Perniagaan  usahawan muda ini hanya bermula dengan menjual sejenis pakaian sahaja iaitu blaus yang berharga RM 99.00 pada mulanya tetapi dek kerana kepesatan ledakan media sosial beliau telah berjaya menempa nama sehingga mampu membuka butiknya yang pertama di Busana @ Menara Mara, Kuala Lumpur.  Butik Zawara semakin berkembang maju apabila kini mempunyai 19 cawangan di seluruh negara dan produk yang telah dijual juga semakin pelbagai apabila perniagaan ini telah memperkenalkan produk baru iaitu kasut wanita. Media sosial telah melonjakkan perniagaan Zawara ,sebagai bukti di laman sosial Facebook Zawara mendapat 472,000 likes manakala pengikut Zawara di Instagram adalah seramai 128,000 followers dan tidak ketinggalan juga di Youtube iaitu seramai 8000 subscribers.

No comments:

Post a Comment