Monday, 28 December 2015

FAKTOR-FAKTOR PENDORONG PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL


Kemajuan teknologi dan perkembangan aplikasi web menyebabkan lahir juga persekitaran jaringan sosial dua dan tiga dimensi atau dunia maya berasaskan Internet yang hampir menyamai dunia realiti. Dengan multimedia interaktif, teknik animasi digunakan untuk membentuk jaringan sosial berbentuk dunia maya sosial atau realiti maya. Oleh sebab itu, selain kehidupan realiti atau komunikasi dalam ruang sebenar, orang ramai juga boleh memasuki dunia maya sosial dalam ruang siber. Dengan teknologi ini, komunikasi dan interaksi sosial dalam talian bersifat lebih interaktif dan “hidup”, dan menjadi semakin popular, terutama dalam kalangan pengguna muda.Terdapat pelbagai alasan yang memotivasikan orang-orang yang menggunakan media baharu yang baharu atau media sosial ini. Laman web sosial yang membolehkan pengguna atau ahli membentuk tanggapan, mengekalkan persahabatan, dan mendapat kenalan baharu. Media sosial ini telah digunakan sebagai tempat bagi pengguna untuk bersama-sama dan membina perkenalan, malah semakin digunakan untuk mewujudkan hubungan baharu dan mengembangkan rangkaian sosial yang sedia ada.

            Sokongan dari kerajaan juga merupakan faktor pendorong kepada peggunaan media sosial seperti meningkatkan kelajuan internet.  Apabila media sosial cepat dan mudah diakses  maka  akan memberi kesan positif kepada orang ramai dan perniagaan kerana perniagaan akan dapat memperluaskan jaringan rakan perniagaan, pelanggan dan lokasi pembekalan manakala orang ramai sebagai pelanggan dapat membeli menggunakan media sosial walaupun berada di segenap tempat.di seluruh negara.  Selain dari itu, kepantasan untuk mendapat sesuatu maklumat merupakan faktor pendorong kerana dengan pebagai media sosial yang wujud maka segala maklumat mudah diketahui oleh umum tanpa perlu bersusah payah kerana segalanya hanya dihujung jari ataupan dengan hanya satu klik apa yang diperlukan akan diperolehi.Kemajuan teknologi dan perkembangan aplikasi web menyebabkan lahir juga persekitaran jaringan sosial dua dan tiga dimensi atau dunia maya berasaskan Internet yang hampir menyamai dunia realiti. Dengan multimedia interaktif, teknik animasi digunakan untuk membentuk jaringan sosial berbentuk dunia maya sosial atau realiti maya. Oleh sebab itu, selain kehidupan realiti atau komunikasi dalam ruang sebenar, orang ramai juga boleh memasuki dunia maya sosial dalam ruang siber. Dengan teknologi ini, komunikasi dan interaksi sosial dalam talian bersifat lebih interaktif dan “hidup”, dan menjadi semakin popular, terutama dalam kalangan pengguna muda.Terdapat pelbagai alasan yang memotivasikan orang-orang yang menggunakan media baharu yang baharu atau media sosial ini. Laman web sosial yang membolehkan pengguna atau ahli membentuk tanggapan, mengekalkan persahabatan, dan mendapat kenalan baharu. Media sosial ini telah digunakan sebagai tempat bagi pengguna untuk bersama-sama dan membina perkenalan, malah semakin digunakan untuk mewujudkan hubungan baharu dan mengembangkan rangkaian sosial yang sedia ada.

No comments:

Post a Comment