Monday, 28 December 2015

PENGGUNAAN MEDIA SOSIAL DALAM PERNIAGAAN SECARA GLOBAL


Pada dasarnya media sosial muncul dengan tiba-tiba dan membentuk satu reputasi yang menjadi kegilaan yang sementara.Ini bermakna banyak perniagaan yang  nampak atau berminat dengan keuntungan dan faedah yang boleh diperolehi daripada platform media sosial yang popular tetapi kurang pemahaman termasuklah cara-cara untuk mendapat keuntungan daripada media sosial lazimnya boleh menjadi kerugian besar kepada syarikat-syarikat kecil. Penggunaan media sosial dalam perniagaan secara global semakin berkembang pesat dan meluas, ia dapat dilihat apabila banyak perniagaan telah menjadikan media sosial sebagai platform dalam menjalankan perniagaan. 


Ini kerana dengan media sosial  segala urusan perniagaan kini semakin mudah, dengan hanya satu klik pengguna akan mendapatkan pelbagai maklumat yang diperlukan. Pengguna juga boleh menggunakan produk dari serata dunia dengan hanya menggunakan media sosial contohnya mencari hotel di luar negara menggunakan laman web seperti Agoda.com dan seterusnya membuat pembayaran juga secara atas talian.  Selain dari itu, pengguna akan dapat membeli produk dengan lebih murah apabila media sosial digunakan dalam perniagaan global kerana terus berhubung dengan pengeluar produk tersebut sebagai contoh dengan menggunakan laman web E-bay pengguna dapat memiliki harga sebuah jam tangan berjenama G-shock dengan lebih murah berbanding dengan harga yang ditawarkan di Malaysia.  Ini membuktikan media sosial dalam perniagaan global telah digunakan secara meluas.

No comments:

Post a Comment