Kejayaan
penglibatan dalam perniagaan atas talian bergantung kepada beberapa perkara
selain modal wang, infrastruktur serta kesediaan bekalan barangan dan
perkhidmatan. Satu perkara yang penting bersifat bukan material iaitu tingkah
laku inovatif yang berupaya membentuk hubungan perniagaan dengan pelbagai pihak
dari ahli keluarga, rakan, pelanggan, agen dan pembekal kepada pesaing. Oleh
itu, hubungan jaringan sosial adalah suatu hal yang penting dalam keusahawanan
kerana ianya dapat meluaskan pemasaran produk yang ditawarkan serta mengenal
pasti peluang bagi mendapatkan sumber. Hubungan sosial turut dianggap penting
dalam perniagaan atas talian terutama dari segi pembentukan reputasi perniagaan
yang baik dan hubungan perniagaan yang dimanfaatkan dengan ejen perniagaan.
Terdapat beberapa faktor mudah yang menjadikan laman sosial merupakan perkara
penting dalam perniagaan.
Potential
customer
Di
antaranya ialah jualan akan menjadi lebih mudah apabila terdapat banyak
‘potential customer’. Di mana banyak orang, di situ banyak peluang jualan akan
berlaku. Bayangkan jika anda membuka kedai di lorong-lorong kecil jalan yang
terletak di bahagian belakang dan jauh dari pandangan orang ramai, sudah tentu
jualan anda sedikit. Oleh sebab itu banyak kedai-kedai besar dan berjenama
seperti Jusco dan Tesco memilih untuk membuka cawangan mereka di kawasan yang
mempunyai kepadatan penduduk yang besar. Sama juga seperti laman sosial yang
mempunyai ramai pengguna. Hal ini akan membuka peluang jualan yang lebih
besar kepada pengusaha jualan atau peniaga. Jika dilihat, bukan peniaga-peniaga
kecil sahaja yang menggunakan media sosial untuk aktiviti pemasaran mereka,
malah syarikat-syarikat besar juga tidak ketinggalan untuk menggunakan media
sosial untuk aktiviti pemasaran mereka.
Kebolehlihatan
Senario
hari ini, pendekatan media sosial menjadi fenomena dan penting kepada
persekitaran perniagaan.Teknologi pemasaran melalui media sosial boleh digunapakai
oleh usahawan bagi memastikan aktiviti
pemasaran khususnya dapat dipertingkatkan. Secara tidak langsung ia dijangka
memberikan kesan positif kepada kebolehlihatan syarikat usahawan terbabit
menggunakan medium media sosial. Tambahan lagi, faktor kebolehlihatan sesebuah
laman media sosial syarikat adalah bergantung kepada maklumat dan isu yang dilontarkan
pada laman media sosial tersebut. Menurut Mohd Hafizie Suhaimi & Norshuhada
Shiratuddin (2013) maklumat yang pertama dilihat oleh pelanggan adalah
berkaitan jenama, produk atau perkhidmatan yang berkaitan dengan syarikat
tersebut tawarkan. Selain itu, mereka juga menyentuh lima elemen iaitu
interaksi, perhubung pautan, pengaruh, penganjuran dan kesan. Ukuran boleh
dibuat melalui pengiraan pengikut dan
jumlah pelawat dan
jumlah pelawat atau
kepuasan pelanggan.Sebagai contoh penggunaan blog bagi sesetengah
syarikat di kalangan usahawan yang menekankan kepada bilangan capaian trafik
pada setiap hari. Ini adalah penting bagi memastikan sama ada kebolehlihatan
blog tersebut wujud di kalangan pengguna internet.
strategi
utama untuk berjaya dan lebih terkehadapan adalah berdasarkan kualiti maklumat,
kualiti sistem dan kualiti perkhidmatan yang ditawarkan menerusi platfom ini.
Pengguna akan berubah daripada pelawat biasa kepada pengguna yang setia
disebabkan beberapa faktor yang disebutkan di atas. Oleh itu, faktor kebolehlihatan
boleh memberi impak yang besar kepada usahawan melalui penggunaan aplikasi
media sosial sebagai alat pemasaran yang kompetetif.
Pemasaran
Media
sosial merupakan jaringan rangkaian sosial yang penting kepada industri
perniagaan kerana ia akan mempengaruhi strategi setiap perniagaan apabila
peniaga menggunakan media sosial sebagai cara pemasaran. Pemasaran menggunakan media sosial lebih
berkesan berbanding dengan pemasaran cara tradisional kerana dengan media
sosial sesuatu produk atau perkhidmatan boleh diiklankan dengan mudah dan cepat
tersebar sebagai contoh peniaga membayar untuk iklan di Facebook dengan
pengguna Facebook seramai 750 juta orang ini akan memberi kesan yang positif
kepada perniagaan dan jika produk atau perkhidmatan yang ditawarkan itu baik
pengguna facebook mungkin akan menyebarkannya kepada rangkaian sosial lain
seperti Twitter, Instagram dan ia akan menjadi pemasaran percuma kepada
perniagaan tersebut kerana ia telah tersebar kepada rangkaian sosial yang lain
sedangkan peniaga hanya membayar untuk iklan di Facebook. Ia juga lebih berkesan berbanding dengan cara
tradisional kerana peniaga tidak perlu untuk pergi ke sesuatu tempat atau
berjumpa dengan pelanggan sasaran untuk memasarkan produk atau perkhidmatan
yang disediakan kerana produk atau perkhidmatan yang ditawarkan oleh perniagaan
tersebut diiklankan dalam laman web dunia siber yang mempunyai bilangan laman
web luaran yang berpaut pada laman web tersebut dengan banyak dan akan dapat
dilihat oleh sebanyak mungkin pengguna laman web tersebut dan laman web pautan. Cara pemasaran di dalam media sosial juga
semakin digemari oleh pengguna kerana memberi banyak faedah kepada pengguna
seperti menjimatkan masa dan kos kerana tidak perlu untuk pergi ke sesuatu
tempat untuk mendapatkan produk.
Pengguna juga boleh memiih produk yang terbaik dan boleh membeli produk
dari serata dunia dengan menggunakan media sosial.
No comments:
Post a Comment